Jak stworzyć misję firmy

Żyjemy w świecie, w którym królują prywatne firmy. Wokół nas są sklepiki, zakłady usługowe i produkcyjne, które prowadzą swoją działalność gospodarczą. Jedne z nich to firmy jednoosobowe a inne to wielkie konsorcja. Jednak niezależnie od wielkości i rodzaju działalności każde przedsiębiorstwo powinno mieć nakreśloną i spisaną misję. Pojawia się tylko pytanie czym ona jest i jak ją stworzyć?

Misja firmy – co to takiego?

Misja firmy to zestaw wartości, którymi kieruje się przedsiębiorstwo w swojej działalności. Określa ona rolę firmy w jej otoczeniu. Sprecyzowana i spisana misja znacząco ułatwia stworzenie programu działania, wytyczanie celów, a przede wszystkim umożliwia stworzenie spójnej wizji marketingowej. Misja to dokument, który powinien być spisany i znany wszystkim pracownikom firmy.

Jak stworzyć misję?

Misja to dokument, który tworzy osobowość firmy. Ma ona na celu wyróżnienie przedsiębiorstwa na tle tysięcy innych działających w tej samej branży. Pewnie zadajesz sobie pytanie „Jak stworzyć misję spożywczaka przy ul. Lipowej, aby różnił się od tego, który jest przy Klonowej (tuż za rogiem). Co zrobić, aby jeden komis różnił się od drugiego i do tego na tej różnicy zyskiwał? To wcale nie jest proste, ale jest możliwe.

Na początek musisz wiedzieć, że misja firmy powinna odpowiadać na kilka pytań:

  • po co istnieje przedsiębiorstwo,
  • do czego dąży,
  • do kogo kierowane są jego produkty/usługi,
  • jakie zaspokaja potrzeby.

Odpowiedzi na te pytania spisz na kartce, a następnie stwórz z nich tekst. Podczas pisania musisz pamiętać, że aby misja dobrze się sprawdzała przez lata musi być:

  • zwięzła – misja to dokument, który nie musi być grubą księgą, a wręcz przeciwnie – im krótsza tym lepiej. Może to być kilka stron, a najlepiej kilka zdań zawierających najważniejszy przekaz.
  • elastyczna – świat, w którym działają przedsiębiorstwa zmienia się, a wraz z nim zmieni się także firma. Dlatego spisując ten dokument dobrze jest zostawić sobie pole do wprowadzania zmian.
  • oryginalna – misja ma charakteryzować firmę i wyróżniać ją na tle innych. Choć to niełatwe należy dążyć do stworzenia opisu, który będzie jedynym w swoim rodzaju.

Misja – nie tylko dla gigantów

Kiedy mówimy o misji przedsiębiorstwa myślimy o dużych firmach, organizacjach lub korporacjach. To one na swoich stronach mają dostępną misję, którą może przeczytać każdy zainteresowany. Można tam zobaczyć, że np. wielka ferma kurza powstała, aby produkować najwyższej jakości ekologiczne jajka. Dlatego karmi swoje kury wyłącznie wysokiej jakości ekologiczną paszą, pozwala im biegać po przygotowanych do tego celu wybiegach obsianych najwyższej jakości trawą. Kury żyjące w dobrych warunkach znoszą wysokiej jakości jajka, które trafią do koszyków klientów stawiających na zdrowe i ekologiczne produkty spożywcze.

Na podstawie takiej misji właściciele i pracownicy fermy wiedzą, jakie mają być jajka, które wychodzą z ich zakładu. Misja określa także docelowego klienta, a więc marketingowcy wiedzą, do kogo kierować swoje reklamy. Znając klienta i tworzony produkt można szukać odpowiedniego dystrybutora, określać ceny, stawiać konkretne cele związane z produkcją i sprzedażą jajek ekologicznych.

Pewnie właśnie teraz myślisz, że dokładne określenie misji w dużej firmie ma rzeczywiście sens, ale po co tworzyć misję np. komisu? Przecież Pan Zenek zakładając swój komis myśli tylko o tym, aby jak najwięcej kupić, sprzedać i na tym zarobić. Po co tworzyć jakąś misję do tak prostej działalności. I tutaj opowiem Ci o pewnym komisie, którego właściciel miał pomysł na to jak wyróżnić się spośród tysiąca innych komisów.

Właściciel kilku komisów, które dość dobrze prosperowały postanowił otworzyć nowy punkt handlowy, ale nieco inny niż te działające wcześniej. Tym razem miał to być komis z misją. Nowo powstały punkt miał działać tak jak wszystkie inne komisy – przyjmował używane przedmioty i sprzedawał je zarabiając na tym. Tym razem jednak, głównym celem komisu nie było zarabianie pieniędzy, a dążenie do oczyszczenia świata z niepotrzebnych przedmiotów. Sklep miał dawać przedmiotom drugi dom, co z założenia zmniejszało liczbę kupowanych nowych rzeczy. Im mniej nowych artykułów potrzeba, tym mniej marnuje się zasobów na ich produkcję i mniej zanieczyszcza się środowisko odpadami. W sklepie poza używanymi przedmiotami można nabyć również rzeczy przerobione. Są tam torebki wykonane ze starych jeansów itp. Na stronach internetowych można się dowiedzieć, że sklep powstał w oparciu o filozofię slow life, która obecnie staje się coraz bardziej modna wśród młodych, dobrze sytuowanych ludzi.

Tym samym nasz komis, który jest malutką firmą z nakreśloną misją, stał się miejscem odwiedzanym przez miłośników slow life. Spotykają się tam, piją kawę i oglądają artykuły, które można kupić z drugiej ręki lub oddają to, co im zbywa. I bardzo ważne – klienci nie idą do komisu, ale do sklepu slow life.

Jak widzisz misja to dla firmy coś więcej niż nakreślenie podstawowych celów jakimi jest wzrost przedsiębiorstwa i wysokość dochodów. Dobrze sformułowana tworzy oryginalność firmy i nadaje jej działalności sens. Nawet jeśli przedsiębiorstwo jest jednoosobową działalnością gospodarczą, określenie misji sprawi, że stanie się jedyne i niepowtarzalne.

(wpis gościnny)

bean

Author Since: 29 June 2020